Wanneer u voor controle komt, wordt u vaak verteld dat er moet worden schoongemaakt. Of beter gezegd, er moet tandsteen en aanslag verwijderd worden. Hieronder vind u een duidelijke uitleg over wat tandsteen nou eigenlijk is en hoe het ontstaat.
Als tandplak langere tijd aanwezig blijft op uw tandoppervlak kan het verkalken en hard worden. Dit wordt tandsteen genoemd. Tandsteen ontstaat vooral vlak onder het tandvlees en achter en tussen uw tanden. Dit zijn namelijk de plekken die vaak worden vergeten tijdens het tandenpoetsen.
Een onderliggende oorzaak van het vormen van tandsteen is de hardheid van het water. Dit beďnvloed namelijk de PH-waarde van het speeksel. De waterhardheid in de gemeente Gaasterlân-Sleat bedraagt 6,8 dH. Dat is tamelijk hard. Daarom zal iemand uit Gaasterlân-Sleat eerder tandsteen krijgen dan iemand uit een gebied met  zacht water.
Tandsteen kan niet meer verwijderd worden door goed te poetsen maar moet door een  professional worden weggehaald.

Tandsteen verwijderen
Als er eenmaal tandsteen is gevormd, kan dit weggehaald worden door een mondhygiënist, preventieassistent of tandarts. Tandsteen verwijderen kan op twee manieren: met behulp van een haakje waarmee het tandsteen wordt weggekrabd of met een apparaat dat ultrasone trillingen geeft. De trillingen zorgen ervoor dat het tandsteen los trilt.

tandsteen

Tanden polijsten

Na afloop van de behandeling kunnen uw tanden gepolijst worden. Het polijsten gebeurt met een borsteltje in combinatie met een polijstpasta. Deze polijstpasta wordt op uw tanden aangebracht en vervolgens worden de tanden met het borsteltje gepolijst.

Effecten van de behandelingen

Door het verwijderen van tandsteen wordt een van de oorzaken van tandvleesontsteking aangepakt. Als u er na de gebitsreiniging een goede mondhygiëne op na houdt, kan het tandvlees zich weer herstellen. Door polijsten kan ongewenste aanslag worden verwijderd en de esthetiek hersteld.

Waarom tandsteen verwijderen en polijsten?

Tandsteen kan op den duur problemen aan het tandvlees veroorzaken. Het is daarom van belang dat tandsteen wordt verwijderd. Nog beter is het om tandsteen te voorkomen. Poets daarom minstens twee maal per dag uw tanden met een fluoride tandpasta en reinig indien dat aan u is geadviseerd ook de ruimte tussen uw tanden.

Geen, matige en ernstige tandsteen

Bron o.a.:
Klik hier om naar allesoverhetgebit.nl te gaan

Tandplak verwijderen
Mondhygiene