Wat zijn röntgenfoto's?
Röntgenfoto's zijn foto's die met behulp van röntgenstraling worden gemaakt. Röntgengolven dringen in meer of mindere mate door delen van het menselijk lichaam, zoals botten en spieren. Daarom kunnen röntgenfoto's worden gebruikt om een beeld te krijgen van de inwendige bouw van het menselijk lichaam.

Waarom maakt de tandarts röntgenfoto's?
Meestal zal de tandarts via twee “bitewings”: dit zijn foto’s waarop alleen de kroongebieden van alle kiezen staan, de contactvlakken op tandbederf controleren. De tandarts kan op de bitewings controleren of oude vullingen nog in orde zijn, kronen goed aansluiten en/of dat er tussen de kiezen tandsteen aanwezig is.
Bitewing
Waar nodig kunnen ook solo-foto’s ( van zowel de kroon als de wortel) worden gemaakt om het bot verder te controleren op ontstekingen, cysten, wortelresten, verstandskiezen en andere afwijkingen.
In de mond zijn geen bijzonderheden te zien,
behalve geïrriteerd tandvlees.
1 - Een ontsteking onder de laatste grote kies,
2 - Gaatjes in twee kiezen,
3 - Afbraak van steunweefsel van de kiezen.
Een ander type foto om deze aandoeningen te constateren is het “orthopantomogram” (OPT). Een OPT is een röntgenfoto van de gehele kaak, inclusief de kaakgewrichten, die zo wordt genomen dat alle tanden en kiezen daarop te zien zijn. Zowel de röntgengevoelige plaat als het röntgenapparaat draaien om het hoofd van de patiënt. Het hoofd van de patiënt wordt daarom, tijdens het maken van de foto, gefixeerd.
Orthopantomogram
Als een kies moet worden getrokken zal de tandarts in de meeste gevallen een foto maken om goed te kunnen beoordelen hoe de behandeling moet worden aangepakt of dat hij u naar de kaakchirurg moet sturen om de behandeling daar te laten uitvoeren.
Is het maken van röntgenfoto’s gevaarlijk?
De straling is bij het maken van foto’s in de mond zeer gering. Bij een wintersportvakantie van 14 dagen of een vliegreis van Amsterdam naar New York is de hoeveelheid natuurlijke straling al vergelijkbaar met het maken van 2 röntgenfoto’s in de mond. Dergelijke straling is op grote hoogte namelijk veel sterker dan op de grond. Ook al is de straling gering, tandartsenpraktijk Sloten gaat zorgvuldig te werk. Elke keer als een röntgenfoto gewenst is, wordt het nut ervan afgewogen tegen het risico van het niet of te laat ontdekken van een ontsteking of een andere tandheelkundige afwijking.
In geval van zwangerschap is het maken van röntgenfoto’s wel schadelijk, meld dus altijd een eventuele zwangerschap aan de assistente en de tandarts!
De tandarts en de assistentes beschermen zich zelf tegen de straling door tijdens het maken van een foto even de behandelkamer uit te gaan. Zij maken dergelijke foto’s immers vaker en als zij bij iedere patiënt in de buurt blijven staan tijdens het fotograferen, is er elke keer sprake van een onnodige blootstelling aan röntgenstraling.

Wortelkanaalbehandeling
Extractie