Een goede mondhygiëne is een belangrijke voorwaarde om op latere leeftijd te kunnen genieten van een goed functionerend eigen gebit. Kinderen (al vanaf 2-3 jaar) kunnen door onze assistentes vertrouwd gemaakt worden met 'de tandarts'. Spelenderwijs leren ze poetsen en raken ze gewend aan regelmatige gebitscontrole. Ziek tandvlees en gaatjes zijn belangrijke oorzaken van het verlies van tanden en kiezen. Door een tijdige en adequate behandeling kan dit worden voorkomen. De assistentes spelen hierbij een centrale rol in onze praktijk. Zij kunnen u optimaal helpen door voorlichting en adviezen te geven en preventieve behandelingen uit te voeren.

De preventie-assistente kan u helpen
als u last heeft van tandvleesproblemen zoals rood, gezwollen of bloedend tandvlees of als er tanden of kiezen los gaan staan
als u last heeft van tandsteen of aanslag
als u regelmatig gaatjes in uw gebit heeft
als u last heeft van een slechte adem of een vieze smaak in de mond

De werkzaamheden van de preventie-assistente zijn o.a.:
preventieve behandelingen zoals fluoride applicaties
gebitsreiniging - het verwijderen van aanslag, tandsteen en tandplaque
sealen - het aanbrengen van een laklaag, vooral bij kinderen, zodat de diepe delen van de nieuwe kies beschermd zijn tegen gaatjes
het polijsten van vullingen, zodat de tand makkelijker schoon te houden is
het geven van een verdoving
het vullen van kleine gaatjes

Tandplak
De vorming van tandplak op tanden en kiezen kan een ontsteking veroorzaken aan de rand van het tandvlees. Deze beginnende tandvleesontsteking noemen we gingivitis.

Als zo'n ontsteking lang genoeg blijft bestaan, breidt deze zich uit naar het daarondergelegen kaakbot. Het kaakbot rond de tanden en kiezen wordt daardoor langzaam afgebroken en uiteindelijk kan er zoveel kaakbot verdwijnen dat tanden en kiezen los gaan staan. Dit stadium noemen we parodontitis. Een tijdige behandeling kan het verlies van tanden en kiezen voorkomen. Meer informatie daarover vindt u hier

Balieverkoop
Flossen