Op, rond en tussen de tanden en kiezen ontstaat tandplak. Deze tandplak moet regelmatig weggehaald worden, anders kunnen de bacteriŽn die in de tandplak leven, tandvleesontsteking en gaatjes veroorzaken. De vlakken van de tanden en kiezen die tegen elkaar liggen, worden de approximale vlakken genoemd. Met een tandenborstel is het moeilijk om deze vlakken goed schoon te maken. Gelukkig bestaan hiervoor verschillende hulpmiddelen, zoals flos, tandenstokers en ragertjes. Als de ruimten tussen de tanden en kiezen zeer smal zijn, dan is flosdraad, ook wel tandzijde genoemd, hiervoor erg geschikt. flos is te koop in verschillende soorten en dikten en met en zonder waslaagje. Vraag je tandarts of mondhygiŽnist welke flos het meest geschikt is. Probeer elke dag de flos te gebruiken! We proberen u daarbij te helpen met de volgende instructies:

Hoe moet ik flossen?
Neem een stukje flosdraad van veertig centimeter voor uw hele gebit. Wikkel de uiteinden losjes om de middelvingers en houd een stukje van drie centimeter flosdraad strak tussen beide duimen en wijsvingers.
Breng met behulp van uw duimen en wijsvingers de draad met gedoseerde kracht en heen-en-weergaande bewegingen door het punt waar de tanden of kiezen elkaar raken (contactpunt). Doe dit voorzichtig en voorkom doorschieten.
Trek de draad na het contactpunt strak om de tand of kies. Breng de draad onder het tandvlees totdat u weerstand voelt. Het mag geen pijn doen. Haal de draad dan, terwijl die contact houdt met de zijkant van de tand of kies, met korte heen-en-weergaande bewegingen terug tot het contactpunt.
Trek de draad nu strak om de aangrenzende zijkant van de tand of kies. Breng de draad weer voorzichtig onder het tandvlees. Stop als u weerstand voelt. Breng de draad, terwijl die contact houdt met de zijkant van de tand of kies, met korte heen-en-weergaande bewegingen terug tot het contactpunt.
Breng de flosdraad dan met een zagende beweging door het contactpunt en haal hem terug.
Ga door naar de volgende tand of kies. Gebruik voor iedere tussenruimte steeds een nieuw stukje flosdraad.
Brugnaald en superflos
Als u de flosdraad niet door het contactpunt tussen uw tanden of kiezen kunt brengen (bijvoorbeeld bij een brug of vaste beugel) kan een brugnaald uitkomst bieden. Een brugnaald is een plastic naald met een groot oog. Een gangbare flosdraad voert u door het oog van deze naald. Met het puntje van de naald komt u tussen twee tanden die erg dicht tegen elkaar aan staan.
De naald is dus een hulpmiddel om de flosdraad toch tussen de tanden of kiezen te brengen op plaatsen waar dit anders niet zou lukken. Superflos is een alternatief voor een brugnaald. Het begin van dit flosdraad heeft een stevige punt in de vorm van een plastic naald. Hierdoor kunt u het flosdraad in ťťn keer doortrekken.
Let op:
Overdreven of verkeerd gebruik van hulpmiddelen bij de mondhygiŽne kan schade veroorzaken aan de tanden en het tandvlees.

MondhygiŽne